Kirjoita Googlen hakukenttään ensi kerralla sana vaasalaisia ja klikkaa!



Keskustelu käynnissä!
Keskustelu Sportista kuumentaa!


tiistaina, toukokuuta 17, 2005

Vieno Vaaranmaa

Pala! Älä odota sytyttäjää


Vaasan kaupunginkirjaston Vasaensis kokoelma kasvoi viime viikolla uudella nimikkeellä kun kokoelmaan lisättiin Vieno Vaaranmaan järjestyksessä toinen omakustanne nimeltään "Tämä on minun siltani". Ensimmäinen omakustanne "Runoja" ilmestyi 1999.

Vieno Vaaranmaa syntyi 1933 Kauhajoella vaikka syntymätodistukseen merkittiin Ilmajoki. Vaasaan Vieno muutti vuonna 1954. Vieno Vaaranmaa on pitkän elämänsä aikana ehtinyt olla kotiäiti, sairas- ja vanhainkodin konttoristi, Teräksen hinnoittelija ja uutisten vastaanottajana Vaasa-lehdessä ja Pohjalaisessa. Lisäksi hän on toiminut oman firman konttorissa.

Vieno Vaaranmaa on omien sanojensa mukaan lukenut koko elämänsä ajan. Kirjoittaminen tuli voimalla hänen elämäänsä parikymmentä vuotta sitten.

-Kirjoittaminen on aina ollut minussa. Olen kirjoittanut käyttörunoja ja kronikoita aina, mutta vakavammin 25 viimeistä vuotta. Kirjoittaminen alkoi kun minulle tuli omaa aikaa. Se tapahtui kun lapset lähtivät kotoa.

Vaaranmaalla on kaksi lasta. Lapset ovat syntyneet 54 ja 67. Molemmat ovat poikia.

Tämä on minun siltani

Vieno Vaaranmaa kirjoittaa intohimoisesti. Tyylipaletti ulottuu perinteisestä rytmisestä lyriikasta vapaaseen muotoon ja ajatelmiin, aforismeihin, haikuihin ja limerikkeihin.
Vaaranmaa käyttää keinoina impressionista nopeata havaintoa, naisen sielunelämän havainnointia ja karheaa ironiaa.

Oma Arvo
Oma arvo on
Naarasvanhuksen
Tärkein arvo;
Kun enää
Pohjatuuli vislaa perään..
Ja peilikuvakin kääntää
Selkänsä

Oma runoilijan ääni kuuluu selvästi runossa ”Olen paperinpala”.
  Olen paperinpala
Vaaleanpunainen
Harmaa.
Rahisen ja rutistun.
Olen täynnä kirjoitusta.
Kirjoitrtamatontakin.

Ota minaut käteesi.
Suorista.
Lue!
Ajatuksemme
Kohtaavat taajuudellasi.

Utopiaako?
E – ei!

Vieno Vaaranmaan omakustannetta voi kysellä tekijältä; 06-315 2085

0Kommenttisi:

Lähetä kommentti

<< Home